Medusa Başı:
İstanbul'da yeraltı sarnıcın kuzeybatı
köşesindeki iki sütunun altında kaide
olarak kullanılan iki Medusa Başı, Roma
Dönemi heykel sanatının
şaheserlerindendir. Sarnıcı ziyaret eden
insanların en çok ilgisini çeken Medusa
başlarının hangi yapılardan alınıp
buraya getirildiği bilinmemektedir.
Araştırmacılar, genellikle sarnıcın
inşası sırasında salt sütun kaidesi
olarak kullanılması amacıyla
getirildiklerini düşünmektedirler. Bu
görüşe rağmen, Medusa Başı hakkında
birtakım efsaneler oluşmuştur.
Bir efsaneye göre Medusa, Yunan
mitolojisinde yeraltı dünyasının dişi
canavarı olan üç Gorgona’ dan biridir.
Bu üç kız kardeşten yılan başlı Medusa,
kendisine bakanları taşa çevirme gücüne
sahiptir. Bir görüşe göre o dönemde
büyük yapılar ve özel yerleri korumak
için Gorgona resim ve heykelleri
kullanılırdı ve Sarnıca Medusa başının
konulması da bu yüzdendir. Başka bir
rivayete göre de Medusa, siyah gözleri,
uzun saçları ve güzel vücudu ile övünen
bir kızdı. Medusa, Zeus’ un oğlu
Perseus’u seviyordu. Bu arada Athena da
Perseus’u seviyor ve Medusa’yı
kıskanıyordu. Bu yüzden Athena,
Medusa’nın saçlarını yılana çevirdi.
Artık Medusa’nın baktığı herkes, taşa
dönüşüyordu. Daha sonra Perseus,
Medusa’nın başını kesti ve onun bu
gücünden yararlanarak pek çok düşmanını
yendi.
Buna dayanarak Medusa Başı, Bizans’da
kılıç kabzalarına işlenmiş ve sütun
kaidelerine (bakanların taş kesilmemesi
için) ters olarak yerleştirilmiştir. Bir
rivayete göre de Medusa, yana bakıp
kendisini taşa çevirmiştir. Bu yüzden
buradaki heykeli yapan heykeltıraş,
ışığın yansıma açılarına göre Medusa’yı
üç ayrı konumda yapmıştır. |
Y |
|